PFO (Prosjekt til fordypning) er et fag der jeg får mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer interiør og utstillingsdesign. Jeg får muligheten til å fordype meg innen faget interiør og utstillingsdesign og kan også jobbe ute i en bedrift (utplassering).
Da jeg gikk design og håndverk på Bodø Videregående Skole var jeg ikke utplassert i en bedrift fordi det var vanskelig å få tak i utplasseringsplass. Det jeg gjorde i PTF (PFO) timene var å lage 3D-rom av capaline. Jeg lærte også å bruke et nettbasert program som heter Viseno der man innreder rom. Jeg lagde også bokstaver i forskjellige materialer.
I PFO ønsker jeg å lære enda mer om interiør og utstillingsdesign og om utdanningen til interiørarkitekten. Jeg har også lyst til å finne ut om lignende yrker som for eksempel profileringsdesigner.
I utplasseringen ønsker jeg å få vite mer om utstilling både i vindu og butikk. Jeg har lyst til å lære om belysningen, fargene og hvordan varene skal plasseres.
På arbeidsplassen tror jeg at jeg kan bidra med utstilling av varer med hjelp fra de som jobber der, og jeg være blid mot kunder og prøve å hjelpe dem.
Når man er ute i en bedrift er det viktig å være blid, positiv og serviceinnstilt, og man må være interessert i det bedriften holder på med.
Forskjellen på å være på skolen og ute i en bedrift er at i bedriften er det kunder man må forholde seg til så da er det viktig å alltid være blid og serviceinnstilt og være villig til å hjelpe. På skolen forholder man seg stort sett til de samme personene og det er ingen kunder man må forholde seg til.
DEL 2: ELEVENS PLAN FOR PROSJEKT TIL
FORDYPNING
Elevens
navn: Malin Steffen Berg
|
Skole:
Bodin videregående skole og maritime fagskole
Skoleår: 2012/2013
|
Utdanningsprogram:
Design og håndverk
Programområde:
Utstilling vg3
|
Ansvarlig
lærer: Torun
|
Kompetansemålene
er hentet fra nasjonal læreplan, se del 1
|
Prosjektet
utgjør ……… timer
Prosjektet
skal gjennomføres i tidsrommet: 13. september – 22. november
Dager/dato:
Torsdag
Kl.
: 12.00 – 15.20
|
A . Vurderingskriterier, se del 1 |
|
Her skal skolen informere om og drøfte sammen med eleven hva det vil bli lagt vekt på når faget/prosjektet skal vurderes (Kjennetegn for kompetanse) |
|
|
|
- Dokumentere faget
med rapport (blogg) |
|
B. Planleggingsdel. |
|
Her skal
eleven, i samarbeid med skolen, lage en plan
for den praktiske gjennomføringen av prosjektet/faget. Hvis faget
går over et skoleår må det lages plan for hver termin. |
Planen er gjennomgått
av faglærer:
|
C.
Rapport
|
|
|
|
Eleven skal hvert halvår lage en rapport/dokumentasjon for gjennomføringen av faget/prosjektet.
Krav
til rapporten:
Rapporten skal innholde tekst og bilder.Forside med illustrasjon
|
D. Tilbakemelding og vurdering til eleven. |
|
Her skal
skolen gi eleven
tilbakemelding/vurdering med utgangspunkt i vurderingskriteriene
(kjennetegn for kompetanse) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karakter: …………..
Dato:
Tilbakemelding til eleven er gitt av: ……………………………………..
(sign)
E.
Logg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar