torsdag 6. desember 2012

Plantegninger og moodboard

Personen som skal bo i leiligheten er aksjemegler og ønsker seg både tv-seksjon og avskjermet hjemmekontor. Han vil ha også ha mye oppbevaringsplass så han kan skjule litt av rotet. I tillegg liker han fargekontraster.

Jeg har tegnet to plantegninger tilpasset kundens behov. På den første har jeg valgt å ha sofagruppen innerst med et mulitmediamøbel som har stor oppbevaringsplass samtidig som det rommer tv'en. Hjemmekontoret ligger til venstre for sofagruppen, rett ved verandadøren. En stor bokreol deler rommet og dermed blir hjemmekontoret litt adskilt fra resten av rommet. Til høyre for arbeidsbordet står et lite arkivskap med plass til forskjellige dokumenter og papirer. Over arbeidsbordet er det et skap med oppbevaringsplass. Til venstre for arbeidsbordet står en potteplante for å friske opp rommet og bringe litt liv inn i rommet. Samtidig blir det ikke så tomt. I tillegg ligger det et gulvteppe i kontordelen og et gulvteppe ved sofagruppen. Ved siden av hjemmekontoret er spisegruppen. den har plass til fire eller mer hvis man legger til flere stoler. Spisestuegruppen valgte jeg å plassere ved vinduene for at man kan nyte utsikten når man spiser og for å få inn dagslys.



På den andre plantegningen har jeg sofagruppen på samme plass som på den første, bare at jeg har snudd multimediamøbelet til veggen mot kjøkkenet. Jeg har valgt en sofa med sjeselong i hjørnet. 
Spisestuegruppen har jeg plassert til venstre for sofagruppen, ved siden av verandadøren. Her slippes lyset inn og man får utsikt fra spisebordet. Hjemmekontoret står til venstre for inngangsdøren med en bokreol som deler kontoret og resten av rommet litt i to. Også her har jeg valgt å ha overskap med oppbevaringsplass. Potteplanten er litt bortenfor arbeidsbordet så det blir enda mer avgrenset.




Moodboardet har møbler med forskjellige farger og fasonger. Jeg har samtidig lagt vekt på oppbevaring og funksjon. Tapetet har jeg valgt å holde litt nøytral, men samtidig inneholder det mange av fargene i møblene i form av vertikale striper. Noen av møblene er i nøytrale farger sånn som sort, naturfarget og hvit for at det ikke skal bli for "rotete" i interiøret.


1 kommentar:

  1. Hei Malin, du beskriver oppgaven din godt og reflekterer over valgene du har gjort til din kunde. For å nå enda høyere i kjennetegn for kompetanse (karaktergrunnlag) kan du godt tenke over faguttrykk du kan bruke i beskrivelsene dine.
    f.eks der du skriver: "Tapetet har jeg valgt å holde litt nøytral, men samtidig inneholder det mange av fargene i møblene i form av vertikale striper. - Dette er for å skape spenning og helhet i interiøret. - Noen av møblene er i nøytrale farger sånn som sort, naturfarget og hvit for at det ikke skal bli for "rotete" i interiøret.

    Stikkord (faglige begrep) her kan være helhet, harmoni, gjentakelse i farger, kontrast, spenning. Se gjerne over milepælsmeldingen for å se stikkordene for de forskjellige kompetanseområdene i dette faget. Dokumentasjon er viktig.

    SvarSlett