onsdag 26. september 2012

PFO - Utplassering 20.09 Dag 2

Andre dag på Åhlens gikk kjempebra den også! Siden butikken har fått nytt tema for måneden som er "Strikk" fikk jeg informasjon om hvilke varer og produkter som var aktuelle og som er plassert på catwalken. På Åhlens er det ikke de butikkansatte som bestemmer hvordan utstillingene skal se ut, det blir bestemt av Åhlens. Hvis de ikke har fått inn en vare eller er utsolgt velger de butikkansatte på Åhlens andre varer som passer til utstillingen.

I forhold til kompetansemålene har jeg lært om hvordan man bruker fargepsykologi i arbeid med utstillingsdesign. På Åhlens er det mange farger, men etter at varene i temaet "Strikk" kom ut i butikken, ble det litt "roligere" for øyet.

Fargene som er brukt i temaet Strikk er hovedsaklig gråtoner, hvit, beige og naturfarget. Disse fargene gjør at det ser lunt og rolig ut. Hadde man for eksempel brukt knallgrønn i dette temaet ville oppfatningene fra kundene vært helt annerledes fordi grønn er mer kulør enn gråtonene.
På sengetrekket er det et rutete mønster. Hadde man for eksempel brukt sikk-sakkmønster ville det gitt et skarpere og kraftigere uttrykk og den rolige stemningen ville raskt blitt borte. Det er også brukt reinsdyrskinn og lysholdere i bjørk, noe som bidrar til å hente naturen inn i interiøret. Putene og stearinlysene har strikkemønster noe som er ideelt for temaet Strikk.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar