torsdag 6. september 2012

Prosjekt til fordypning

Mitt navn er Malin Steffen Berg og jeg kommer fra en liten bygd som heter Misvær som ligger 1 time med bil fra Bodø. Jeg er 17 år gammel (født 6. juni 1995) og går for tiden interiør og utstillingsdesign på Bodin Videregående Skole noe som gjør at jeg må bo på hybel/leilighet. Første året på videregående gikk jeg design og håndverk på Bodø Videregående Skole. Grunnen til at jeg valgte design og håndverk var fordi jeg alltid har likt å holde på med hendene, tegne, male osv. Grunnen til at jeg valgte interiør og utstillingsdesign er fordi jeg er svært interessert i interiør, jeg liker å tegne og jeg liker å jobbe praktisk og kreativt. Planene for fremtiden er å først ta påbygging etter dette året på interiør og utstillingsdesign og deretter har jeg veldig lyst til å studere enten på Norges kreative fagskole eller i utlandet.


PFO (Prosjekt til fordypning) er et fag der jeg får mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer interiør og utstillingsdesign. Jeg får muligheten til å fordype meg innen faget interiør og utstillingsdesign og kan også jobbe ute i en bedrift (utplassering).

Da jeg gikk design og håndverk på Bodø Videregående Skole var jeg ikke utplassert i en bedrift fordi det var vanskelig å få tak i utplasseringsplass. Det jeg gjorde i PTF (PFO) timene var å lage 3D-rom av capaline. Jeg lærte også å bruke et nettbasert program som heter Viseno der man innreder rom. Jeg lagde også bokstaver i forskjellige materialer.


I PFO ønsker jeg å lære enda mer om interiør og utstillingsdesign og om utdanningen til interiørarkitekten. Jeg har også lyst til å finne ut om lignende yrker som for eksempel profileringsdesigner.
I utplasseringen ønsker jeg å få vite mer om utstilling både i vindu og butikk. Jeg har lyst til å lære om belysningen, fargene og hvordan varene skal plasseres.

På arbeidsplassen tror jeg at jeg kan bidra med utstilling av varer med hjelp fra de som jobber der, og jeg være blid mot kunder og prøve å hjelpe dem.
Når man er ute i en bedrift er det viktig å være blid, positiv og serviceinnstilt, og man må være interessert i det bedriften holder på med.
Forskjellen på å være på skolen og ute i en bedrift er at i bedriften er det kunder man må forholde seg til så da er det viktig å alltid være blid og serviceinnstilt og være villig til å hjelpe. På skolen forholder man seg stort sett til de samme personene og det er ingen kunder man må forholde seg til.



DEL 2: ELEVENS PLAN FOR PROSJEKT TIL FORDYPNING


Elevens navn: Malin Steffen Berg
Skole: Bodin videregående skole og maritime fagskole Skoleår: 2012/2013

Utdanningsprogram: Design og håndverk
Programområde: Utstilling vg3
Ansvarlig lærer: Torun

Kompetansemålene er hentet fra nasjonal læreplan, se del 1
Prosjektet utgjør ……… timer
Prosjektet skal gjennomføres i tidsrommet: 13. september – 22. november
Dager/dato: Torsdag
Kl. : 12.00 – 15.20


A .
Vurderingskriterier, se del 1


Her skal skolen informere om og drøfte sammen med eleven hva det vil bli lagt vekt på når faget/prosjektet skal vurderes (Kjennetegn for kompetanse)

    - Bruke fargepsykologi i arbeid med utstillingsdesign
    - Innhente og bruke ulike kilder og relevant informasjon til egen produktutvikling
    - Velge og begrunne tekniske, estetiske og funksjonelle løsninger i eget arbeid
- Dokumentere faget med rapport (blogg)




B.
Planleggingsdel.


Her skal eleven, i samarbeid med skolen, lage en plan for den praktiske gjennomføringen av prosjektet/faget. Hvis faget går over et skoleår må det lages plan for hver termin.




Planen er gjennomgått av faglærer:







C.
Rapport

Eleven skal hvert halvår lage en rapport/dokumentasjon for gjennomføringen av faget/prosjektet.


Krav til rapporten:

Rapporten skal innholde tekst og bilder.

Forside med illustrasjon

  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Lokal læreplan for faget
  • Elevens plan
  • Logg for hver dag
  • Rapporteringsskjema, med tilbakemelding fra arbeidsplass
  • Halvårlig oppsummering og vurdering:


Observasjoner. Hva så du?
Arbeidsoppgaver. Hva har du gjort?
Hva du har lært?
Hvilke kompetansemål nådde du?
Hva er du fornøyd med?
Hva fungerte dårlig?
Har du forslag til forandringer?
Annet


D.
Tilbakemelding og vurdering til eleven.


Her skal skolen gi eleven tilbakemelding/vurdering med utgangspunkt i vurderingskriteriene (kjennetegn for kompetanse)






















Karakter: …………..


Dato:
Tilbakemelding til eleven er gitt av: ……………………………………..
(sign)
E.
Logg




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar